Det duger ändå ...

publicerat i allmänt;
 
Jag hör pratet om kommande jul hur perfekt allt måste vara, dyra julklappar skall köpas, allt måste vara tipp topp, men är det det som är viktigast?
 
Folk tar sms lån för att shoppa klappar, för att sen dras med dyra räntor, varför kan man inte sätta en summa? en rimlig summa mest för klappens skull? det är ju inte givet att alla har råd, med klappar, och allt som julen innebär.
 
Jag förstår att små barn älskar klappar, men är det priset som skall avgöra vad som är fint eller inte? är det något man måste bevisa för någon?
 
Om inte all hets hade funnits så kanske saker & ting inte hade blivit som det kan bli. Tusen tals kronor önskar barn/tonåringar sig i julklapp. Allt känns så ytligt att man nästan glömmer bort själva julen. Gemenskapen är väl viktigast.
 
Tänker alltid extra mycket på alla gamla som är ensamma, hemlösa, och familjer med så dålig ekonomi att det inte blir klappar alls, och föräldrarna känner sig maktlösa. Det gör ont i mitt hjärta.
 
Lika önskat som julen är för många av oss, är den oxå avskydd av många ensamma stackare där ute, dem vi inte alltid ser ...eller skänker en tankte till <3
 
Mina tankar går till dem som inte kan eller firar jul av någon anledning <3 <3 <3 
 
Alla är lika värda 
 
Kram 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av ullie:

jo men du visst är det så Tänker ofta på mina vårdtagare de har ingen att fira jul me en del måste va en hemsk högtid för vissa
o ja pengar de som tar lån ja fattar inte eller hutlöst dyra juklappar de får resen utav året me så de klarar sej
fin lördag vännen o ja dagen har varit bättre idag sov en stund :D

2:a kommentar, skriven , av Amanda Jona [SPONTAN]:

Helt sjukt att höra att människor tar lån för att köpa julklappar! I min släkt brukar vi aldrig köpa julklappar till varandra, utan alla får istället köpa en varsin julklapp för en bestämd summa (typ 100-200 kronor) som vi sedan med hjälp av lekar delar ut. Då är klappen i sig inte det viktiga, utan gemenskapen :)

3:e kommentar, skriven , av Freja:

Jag firar inte jul som du vet, men håller med om att det för många verkar handla mer om vad det kostar och hur det ser ut i andras ögon än att faktiskt se det som en stund tillsammans med de som är viktiga!

Svar: Jag vet :) jag kommer inte in på din blogg ha ha tänkte på dig när dem pratade om jul taco på tv :) kram
Eva`s blogg

4:e kommentar, skriven , av Nathalia:

Ja julen handlar inte om den dyraste gåvan. Utan om gemenskapp och ha det trevlig i mitt tycke.

5:e kommentar, skriven , av Millans Värld:

Jag har alltid varit resonabel kring julfirandet.
Ingen av mina barn har någonsin önskat sig vettlösa julklappar för dyra pengar.
Jag gör lite olika, har jag bättre råd blir det bättre julklappar men har jag ont om pengar blir klapparna mindre kostsamma.
Mina barn accepterar vilket som.
Att ruinera sig eller dra på sig dyra lån bara för en enda dag på året kan jag inte förstå.
Tycker det är gemenskapen som är viktig, att vara tillsammans, mysa och må gott.

Kram och ha en fin dag!

6:e kommentar, skriven , av Ezter:

Instämmer från djupet av mitt hjärta! Vi bromsar för fullt i år, det är orimligt att hålla på och försöka hänga med.

7:e kommentar, skriven , av Ditte:

Instämmer helt!
Tycker också det är trist med allt överflöd och allt handlande.
Och att alla ska jäkta. Undrar så varför då.
Man kan ju inte handla bara förhandlandets skull och illa att många tar lån för att kunna köpa dyra julklappar.
Jag är inte längre så mycket för jul och vi kommmer heller inte att vara hemma.
Man kan bara äta sig mätt och jag är heller inte så förtjust i julmat och kan vara utan överflödet.
Jag ger barnbarnen julklappar, ett par mindre paket och sedan får de en "upplevelse", en heldag med mig. Döttrarnas julklapp brukar också gå i upplevelsens tecken.
Kram och trevlig söndag.

Svar: Du menar väl lördag? he he he kram
Eva`s blogg

8:e kommentar, skriven , av FrökenTV, bloggen om tv och film:

men oj :/ hemskt. gemenskapaen är ju viktigast

9:e kommentar, skriven , av Carro:

så fin bild! och tänkvärt inlägg.

Kommentera inlägget här :